Sydney Banks, de man die 3 principes ontdekte als wetmatigheden achter de (100 % psychologische) menselijke ervaring, wordt wel eens een leraar genoemd. En de 3 principes dus een ‘lering’. Dat kan passende terminologie zijn, maar voor mij persoonlijk klopt het niet omdat ik leren associeer met kennis opdoen. Terwijl wetmatigheden gewoon ZIJN. Zoals het principes zwaartekracht ook geen ‘leer’ inhoudt, maar een gegeven waar we aan onderhevig zijn of waar we in leven.
Het gaat dus nooit over iets (aan)leren in de communicatie vanuit en over de 3 principes. Die vormen een beschrijving van hoe ervaringen tot stand komen en een verwijzing naar een achterliggende intelligentie. In gesprekken kan dat mechanisme herkend worden via inzicht, en dat achterliggende kan ‘gerealiseerd’ worden. Als alles wat IS.
Toen ik laatst iets las over remedial teaching (vakkundige hulp aan leerlingen die vastgelopen zijn in het onderwijsleerproces) dacht ik: ah, veel mensen die in aanraking komen met de 3 principes zien deze ook zo, als een remedial teaching. Als hulp voor als je vastgelopen bent in het leven. Als hulp om je stress te verminderen, als hulp om van je angst af te komen of als hulp om je depressie op te lossen of…vul maar in.
Echter; wij helpen nergens mee en de 3 principes helpen nergens voor. Wij zijn geen remedial teachers, maar we wijzen je vriendelijk op hoe je psyche werkt (waar je ervaring uit bestaat) en wat je wezenlijk bent. Nu al. Zonder uitzondering en zonder geknutsel.
Dat je als mogelijk bijverschijnsel van dit besef of inzicht los komt, helder wordt, gaat floreren, stress ziet verdwijnen en je weer vrij weet, kunnen we niet ontkennen 🙂 .
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay