Een beetje scrollend door tijdlijnen op Facebook, Instagram en LinkedIn werd me iets duidelijk. ‘Vroeger’, toen problemen met de psyche nog niet zo populair waren, was reclame voornamelijk gericht op de verkoop van producten en wat diensten. Aanvankelijk gewoon door deze producten en diensten aan te prijzen: ‘Moet je nu eens kijken wat we ontwikkeld, gefabriceerd en in de verkoop hebben: een mixer! Een schoonmaakservice! Een computer!’
Een tijdje later werden er voor die verkoop verschillende strategieën ontwikkeld onder de naam marketing. Een heel bekende is: je benoemt iemands probleem en jij biedt de oplossing. Bijvoorbeeld: je paard is ziek of je wagen steeds stuk? De Ford fabriek biedt een auto als snel alternatief! Een prima recept voor praktische dingen en diensten. Sommige verkopers gooien nog wat angstaanjagende ideeën in de marketingmix (deadlines, fomo) en dan wordt deze insteek al wat dubieus (in mijn ogen dan hè?).
Wat me al scrollend opviel, is dat deze opzet ook voor veel coaching wordt gebruikt. Als in: heb je last van een burn-out? Wij helpen je er vanaf! Teveel stress? Ik heb een methode om stressvrij te werken of door het leven te gaan! Het probleem wordt benoemd, een oplossing geboden. Daar zit wat mij betreft, met inzicht in de werking van de 3 principes, een misverstand in. Een mens of een psyche (wie je denkt dat je bent) heeft namelijk geen probleem, enkel een misverstand over de eigen aard.
Wat een psychisch probleem wordt genoemd, behoeft derhalve geen oplossing (want dan doen we alsof het een probleem betreft en dat klopt niet), maar inzicht van binnenuit. Wat een psychisch probleem wordt genoemd, is een verkrampte Thoughtbeweging. Wat een psychisch probleem wordt genoemd, is een wekkertje dat je eraan herinnert wat je ook alweer bent. Wat een psychisch probleem wordt genoemd is leven dat in alle onschuld persoonlijk is gemaakt. Wat een psychisch probleem wordt genoemd is van zichzelf al (de ‘uitnodiging’ tot) de oplossing. Wat een psychisch probleem wordt genoemd is een onschuldige, maar soms pijnlijke vergissing in hoe de menselijke ervaring werkt. Wat een psychisch probleem wordt genoemd is het (even) vergeten van je ware natuur, een over het hoofd zien van de pure intelligentie die je bent.
Wie vanuit inzicht in de 3 principes ‘werkt’ zal dan ook nooit zeggen de oplossing te hebben voor jouw ‘psychische probleem’. Die zal beseffen dat er geen problemen zijn en je daar eenvoudigweg aan herinneren; je erop wijzen hoezo en waarom. Misschien in een bijeenkomst met de titel ‘weet je wel hoe wijs je bent’. Of zo.