De huidige achtergrond van mijn online gesprekken geeft wel eens aanleiding tot vragen. Men ziet zes grote langwerpige dingen aan de muur hangen, waarvan in eerste instantie soms wordt vermoed dat het zwaarden zijn. Het betreft echter didgeridoos en yidaki’s. Van die inheemse Australische muziekinstrumenten. Geliefde kan ze heel goed bespelen, ik een beetje, en ze hangen daar prachtig (vinden wij dan).
Als je simpelweg lucht door zo’n didge blaast, komt er een heel diep, monotoon geluid uit. De drone noem je dat. Het lijkt, in mijn oren althans, alsof je de aarde hoort brommen en trillen. Een grondtoon zou ik het willen noemen. Letterlijk bedoeld, en dat is waarschijnlijk niet de betekenis die dit woord in de muziekleer heeft (daar heb ik totaal geen verstand van).
Bij het bespelen van de didge creëer je dan, ‘bovenop’ de grondtoon, allerlei variaties. Met behulp van je stembanden, je tong of door andere technieken. Je hoort op deze manier vaak dierengeluiden geïmiteerd worden of een simpel ritme. Een andere keer speelt men een heel complexe melodie of hoor je ineens een keiharde ’toot’. Dat laatste geluid vind ik persoonlijk niet zo fijn.
Toen laatst het geluk dat wij in de aanbieding hebben ter sprake kwam, vergeleek ik dit geluk met die prachtige neutrale grondtoon van de didgeridoo. Dat wat er altijd is, als er simpelweg lucht door de didge komt, net als dat wat er altijd IS als er leven door de mens heen komt.
Ook al voeren andere of andersoortige gedachten en gevoelens regelmatig de boventoon. Ook al trekken deze gevarieerde geluiden vaak onze volledige aandacht. Dat is niet verkeerd en er gaat niets mis. Integendeel, het is de melodie van het menselijke bestaan. Variaties in toon. Niets om bang voor te zijn of van te schrikken. Al doe ik dat wel van zo’n harde ’toot’, zoals we ook kunnen schrikken van een gedachte of een gevoel. Nou en.
De grondtoon van geluk raakt daar niet van weg. Deze wordt hooguit even overstemd. (En hopelijk is het hiermee ook duidelijk dat het gebruiken van allerlei technieken om weer bij de grondtoon van geluk te komen, averechts werkt)