De wereldberoemde schilder Claude Monet kreeg, toen hij wat ouder werd, te maken met een oogaandoening: grijze staar. Niet zo handig voor een kunstschilder, zou je zeggen. Maar blijkbaar kon je daar in de negentiende eeuw ook al aan geopereerd worden, dus er was een uitweg. Toch weigerde Monet die operatie in eerste instantie (en vrij lang ook).
Lisel Mueller schreef een gedicht over dit gegeven, dat ik even uit de losse pols voor je heb vertaald. Omdat ik daarin prachtig beschreven vond hoe Monet zijn veranderende (vervagende) zicht verbond met inzicht in de illusoire aard van afgescheidenheid. Het gedicht is geschreven als een gesprek van de kunstenaar met zijn (oog)dokter. We weten dus eigenlijk niet of Monet zelf dit daadwerkelijk zo ervaarde of dat het een realisatie van de dichteres betrof.
Maar dat maakt voor mij en voor dit blog niet uit, want het gaat om de prachtige boodschap in het gedicht: waar de dokter een fysieke afwijking zag ontstaan en verergeren, meende Monet een beweging waar te nemen richting een diepere spirituele Waarheid:
MONET WEIGERT DE OPERATIE
Dokter, u zegt dat er geen lichtkransen zijn
rond de lantaarns in Parijs
en dat wat ik zie een afwijking is
veroorzaakt door ouderdom, een aandoening
Ik zeg u, het heeft mijn leven lang geduurd
om te komen tot de visie van gaslampen als engelen
tot het verzachten en vermengen en uiteindelijk verdwijnen
van de kaders waarvan het u spijt dat ik ze niet zie
om te leren dat de lijn die ik de horizon noemde
niet bestaat en de lucht en het water,
zo lang gescheiden, dezelfde staat van Zijn vertegenwoordigen.
Vierenvijftig jaar voordat ik kon zien
dat de kathedraal van Rouen is gebouwd
van parallelle zonnestralen
en nu wilt u ze herstellen
mijn jeugdige vergissingen: vaste
ideeën over boven en onder
de illusie van een driedimensionale ruimte
de blauwe regen afgescheiden
van de brug die het bedekt
wat kan ik zeggen om u ervan te overtuigen
dat de parlementsgebouwen oplossen
nacht na nacht, om de vloeibare
droom van de Thames te worden?
Ik zal niet terugkeren naar een universum
van voorwerpen die elkaar niet kennen
alsof eilanden niet de verloren kinderen
van één groot continent waren. De wereld
is beweging en licht wordt wat het aanraakt
wordt water, lelies op het water,
boven en onder water
wordt lila en mauve en geel
en wit en kobaltblauwe lampen,
kleine vuisten die het zonlicht
zo snel aan elkaar doorgeven
dat het een lange golvende haar
in mijn penseel zou vereisen
om de snelheid van het licht te schilderen
Onze verzwaarde vormen, deze verticalen,
branden van verlangen om zich met lucht te vermengen
en onze botten, huid en kleding
in gassen te veranderen. Dokter,
als u eens zou kunnen zien
hoe de hemel de aarde in zijn armen trekt
en hoe oneindig het hart verruimt
om deze wereld te claimen, blauwe nevel zonder einde
Ik las hierin hoe Monet de dokter uitlegt dat, hoewel we ons als mens daar vaak diep en jarenlang in vergissen, de wereld van vormen een vormloze essentie heeft. Of is. En voelde een diepe verbondenheid met de man en vooral: met deze universele boodschap.
Afbeelding van David Mark via Pixabay
Prachtig hoe verwoord wordt wat Monet beleeft. En hoe een ‘probleem’ dat helemaal niet hoeft te zijn. (In tegendeel in dit geval.)
Ontroerend hè? X
Word er stil van…mooi
<3
Dankjewel Monique! Leuk dat je ‘m gelezen hebt X
Prachtig!