Soms hoort men in onze communicatie een aansporing of opdracht om ‘anders te gaan kijken’. Dan waren onze woorden waarschijnlijk niet helder :-). Hoewel inzicht in de drie principes weliswaar een totaal andere ervaring kan ‘opleveren’, is dat iets wat spontaan ontstaat en ook steeds weer verandert. Inzicht is dynamisch, steeds fris en open, in tegenstelling tot een ‘andere blik’. Dat is gewoon een nieuwe status quo. Ik geef even een paar voorbeelden.
Je kunt je hele leven de lat hoog gelegd hebben en dan besluiten om ‘m lager neer te leggen of lekker onder die lat door te lopen, maar dan heb je nog steeds het idee dat er überhaupt zoiets als een lat bestaat. Je kunt van heel stipt op tijd moeten komen van jezelf bewegen naar ‘het niet zo nauw nemen met de klok’, maar dan is er gespeeld met het concept tijd in plaats van het te doorzien. Je kunt van regulier klassikaal onderwijs balen en hard werken aan ‘vrij’ onderwijs, maar dan is het begrip onderwijs wellicht nog niet in twijfel getrokken. We begeleiden je niet van (bijvoorbeeld) transactioneel leiderschap naar transformatief leiderschap, maar vragen je te kijken of je überhaupt zoiets als leiderschap kunt vinden, buiten het conceptuele denken. Je kunt je best doen om buiten de box te denken, maar wij suggereren dat er nooit een box geweest is (kijk zelf maar). We helpen je niet om op een creatieve manier van je problemen af te komen, we verwijzen je naar de bron waar alle problemen (of eigenlijk de percepties daarvan) in opkomen en weer oplossen.
Wij nodigen je steeds uit om terug te vallen in de stilte van Mind waar (letterlijk) oneindig veel potentie in zit. Om in elk moment iets compleet fris te ontdekken, in plaats van je tegen een oud concept te verzetten en ‘m om te denken naar een nieuw idee. Zoals ontdekkingsreizigers (zo stel ik mij tenminste voor, hoor) niet hun eigen, vertrouwde land de rug toekeerden omdat ze het daar he-le-maal gehad hadden en weg wilden om in een ander land opnieuw te beginnen; ze gingen kijken wat er nog meer was. Verkennen. Steeds verder, steeds opnieuw. Geen tegenbeweging, maar ont-dekking.
Toen ik vorig jaar een inmiddels afgestudeerde facilitator in opleiding hoorde zeggen dat ze zich had omgedoopt van ‘onderwijsrebel’ naar ‘onderwijspionier’ wist ik dat er een shift had plaatsgevonden. Het gaat bij ons niet om het je afzetten tegen het oude paradigma maar om een constante exploratie van het nieuwe paradigma. Bijvoorbeeld met de vragen: ‘waar bestaat deze ervaring uit?’ en ‘wat is mijn ware natuur?’ En met het niet(s)-weten als enige vaste uitgangspunt.